Current Exhibition

 

Caspar-David-Friedrich-Prize 2019

 

Mirjam Kroker

fieldworks

 

4 October – 19 December 2019

 

Exhibition opening:

4 October, 6 pm 

 

The award will be presented at the opening of the winner’s exhibition at the Gallery in the Caspar David Friedrich Centre in Greifswald.  

 

Mirjam Kroker, student at the Dresden Academy of Fine Arts, was selected from 45 contestants from Dresden, Greifswald and Copenhagen.  The jury judged her entry as a very original artistic approach to topics of environment and art. With her works, she brings the romantic tradition of the landscape into the present and connects it with today's conflicts. 

 

In installations, such as „Five Figures Of Thoughts. The cloud as semiotic operator“ and „Parallel Universe“, and the video “Flying in Ice“, the artist is particularly interested in existential situations. 

She questions the meaning of things and brings them into a contemporary context, connecting, e.g., the sky and the clouds with digital cloud storage. Characteristic of her work is an ongoing process of research. Travelling serves as a kind of starting point. Despite the existential issues, her work is also playful and humorous, sometimes with a tendency to the absurd.

 

Besides Greifswald, also the  Bundeskunsthalle Bonn will be showing works by Mirjam Kroker from 18 October, as she was selected for the Bundespreis für Kunststudierende (Federal Prize for Art Students), being awarded on 19 October. 

 

Since 2001, the Caspar David Friedrich Society has awarded the annual Caspar David Friedrich Prize which carries a value of € 2,500 and includes an exhibition in Greifswald and the publication of a series of postcards. Applications are invited from art students from Dresden, Copenhagen and Greifswald. 

 

The Peter-Warschow-Stiftung supports the Prize.

 

 

 

Five Figures Of Thoughts, Installation, 2018

 

Fliegen in Eis, Video (Abb. Screenshot), 2018

 

CV

(planetary citizen)

 

Studium

2014 - 2019 Studium der Bildenden Kunst an der Hochschule für Bildende Künste Dresden

20016 – 2017 Auslandssemester an der Universidad Nebrija, Madrid, ES

2004 – 2011 Studium der Kultur- und Sozialanthropologie an der Universität Wien, AT

2003 – 2004 Studium der Ethnologie an der Eberhard Karls Universität Tübingen

 

Einzelausstellungen (Auswahl)

2019 „The Intelligent Ear“, Sound-Installation, Cultureland, Amsterdam, NL

2016 „Juego Puro/Pure Game“, Ausstellung des Kollektivs On/Off Collaboration, Casa del Lago, Mexico City, MX

2016 „Unsolved Equations Do also Exist“ (In Kooperation mit Juan Toro), Surface Gallery, Nottingham, GB

2012 „Die Dematerialisierung des Kunstobjekts“ (In Kooperation mit Juan Toro), Projekte für Zeitgenössische Ästhetik (PZÄ), Berlin

 

Gruppenausstellungen (Auswahl)

2018 „GRAN COLECTIVO, PANTITLÁN“, Sexyland, Amsterdam, NL

2018 „Existenz“, Oktogon, Hochschule für Bildende Künste Dresden

2017 „Remembering the Future. Wenn Sachen Sachen machen“, Ausstellung in Kooperation mit der Technischen Universität Dresden, der Hochschule für Bildende Künste Dresden und der Galerie Ursula Walter, Dresden

2013 „Escenarios de Mujer“, Galería Luz y Oficios, Havanna, Kuba, CU

2013 „La Tarjeta Postal y Más Allá/Postkarte und Jenseits“,Instituto Departamental de Bellas Artes, IDBA, Cali, CO

 

Stipendien

2019 Deutschlandstipendium des Bundesministeriums für Bildung und Forschung

2018 Reisestipendium„STEP travel grant“,European Cultural Foundation

2013 Stipendium des ifa – Institut für Auslandsbeziehungen für die experimentelle Forschungsreise „Poiesis and Current Language in Contemporary Aesthetics in Colombia“

2012 Publikationsstipendium der Österreichischen Forschungsgemeinschaft, IFG

2012 Stipendium der Volkswagenstiftung für das Seminar „Kritische Stenografie, die Kunstausstellung im 21. Jahrhundert“während der dOCUMENTA (13), Kunsthochschule Kassel

 

Preis

2019 Bundespreis für Kunststudierende

2019 Caspar-David-Friedrich-Preis der Caspar-David-Friedrich-Gesellschaft, Greifswald

 

Publikationen

2017 „Music as Organisatori_al Principle“, in: DOCUMNT 1, Hrsg. Matt Arnold & Anne Lippert, Berlin

2016 „Collectivity as a Figure of Thought“, in: “Printed Matter. On/Off Collectivity and Collaboration”, Hrgs. Alejandro Orozco, Self-Publishing, Mexico City, MX

2016 „Red Column Nr. 3, Volume 1 – A Fan Publication of Art, Philosophy and Aesthetics “, hrsg. von Mirjam Kroker und Juan Toro, Projekte für Zeitgenössische Ästhetik (PZÄ) in Kooperation mit dem Museum Casa del Lago, Mexico City, MX

2014 „Red Column Nr. 2, Volume 1 – A Fan Publication of Art, Philosophy and Aesthetics“, hrsg. von Mirjam Kroker und Juan Toro, Projekte für Zeitgenössische Ästhetik (PZÄ), Berlin

2013 „WELTWÄRTIGE KÜNSTLER_WEGE: Künstler im Kontext der Diskurse über zeitgenössische Kunst aus Afrika, der afrikanischen Diaspora und der Globalisierung visueller Kunst“, Reihe: „Kunst und Visuelle Kulturen Afrikas“, hrsg. von Tobias Wendl und Kerstin Pinther, Bd. 1, 2013, 192 S., LIT Verlag, Berlin, ISBN: 978-3-643-50476-0

 

Residenzen

2018 – 2019 Cultureland, Amsterdam, NL

2018 Örö Residency, Insel Örö, FI

2018 Kökar Residency, Insel Kökar, FI